VETENSKAPLIGT UNDERLAG

Den holländska Kanjertraining har bedömts tillhöra den bästa kursen inom sitt område i Nederländerna med sina 18 miljoner invånare. Den används av fler än 2000 skolor och även många hälsocentra. Kursen ingår i databasen ’Effective Youth Interventions’ hos Netherland Youth Institute och har fått högsta möjliga betyg (se www.nji.nl). Databasen innehåller beskrivningar av holländska program och insatser för stöd och hjälp vid social säkerhet, uppväxt och barnfostran. Dessa insatser har bedömts av en oberoende kommitté för erkännande.

Kanjer-undervisning är ett gruppbaserat arbetssätt inom (för)skolan som är evidensbaserad med signifikanta effekter för att öka barnens självförtroende, minska och förebygga psykisk problematik och förbättra miljön i klassrummet. Dr. Lilian Vlieks avhandling för sin doktorsexamen vid Utrecht University år 2015 handlade om effekterna av Topper Kurs (Kanjertraining): ”Effects of Topper Training on emotional problems, behaviour problems and classroom climate”, som visade att barn och ungas självförtroende ökade och att både utåtagerande och inåtvänd psykisk problematik hos barn och unga minskade. I klassrummet förbättrades barnets välbefinnande och hens ömsesidiga relationer samt relationerna mellan elever och lärare. Flera ytterligare studier genomfördes i samarbete med andra forskningsinstitut (se på holländska hemsidan under rubriken ’Publicaties’; www.kanjertraining.nl).